Gildeslager Johan Kleine: al 25 jaar dé ambachtelijke slager van Westerhaar.

WESTERHAAR-VRIEZENVEENSEWIJK | Een ambachtelijk slagersbedrijf, gerund door een familie met passie voor het vak. Dat is Gildeslager Johan Kleine. Al 25 jaar lang is het familiebedrijf een begrip in Westerhaar en omgeving. Mede vanwege de allerlekkerste spareribs uit de omgeving en (h)eerlijk kwaliteitsvlees heeft Gildeslager Johan Kleine een trouwe klantenkring opgebouwd.

De slagerij wordt gerund door Johan Kleine, samen met zijn vrouw. Bijzonder is dat de vader en moeder van Johan op respectievelijk 83 en 80-jarige leeftijd nog steeds met veel plezier achter de schermen meehelpen bij het runnen van de slagerij. “In 1976 is mijn vader begonnen als filiaalhouder van de slagerij, die toen nog verbonden was aan de Hommes formule. In 1990 startte hij slagerij Kleine. Sindsdien is er bijna elk jaar verbouwd.
Onze slagerij is namelijk gehuisvest in een oud pand dat stamt uit de jaren ’50”, vertelt
Johan. Het heeft de familie dan ook veel energie gekost om de slagerij te maken tot wat het nu is. “We stoppen er al ons hele leven onze volledige ziel- en zaligheid in, en we zijn blij dat we daar veel waardering voor terugkrijgen. We hebben namelijk een grote klantenkring opgebouwd en al vele prijzen gewonnen.”

Gildeslager Johan Kleine begon als een zelf slachtende slagerij. Achter de winkel, waar nu de opslagruimte is, was vroeger de slachterij. “Inmiddels besteden we het slachten uit, omdat we ons volledig willen richten op de winkel. De kwaliteit van het vlees staat voorop. Daarom kopen we wel zelf ons vee in, zodat we de kwaliteit in eigen hand kunnen houden”. Dat het team van Gildeslager Johan Kleine verstand heeft van een lekker stukje vlees, dat weet inmiddels iedereen in Westerhaar en omgeving, maar ook verder. “We hebben diverse specialiteiten waaronder onze heerlijke zoetig gemarineerde spareribs. Die kenmerken zich door lekker mals en dik vlees dat gelijk van het bot komt. Onze spareribs zijn ooit verkozen tot de beste van Nederland. Ook onze verse zelfgemaakte worsten en rollades zijn hardlopers, mede dankzij het gebruik van eigengemaakte kruidenmengsels.”

Compleet

Gildeslager Johan Kleine is een compleet bedrijf. In 2003 is er zelfs een worstmakerij aan het bedrijf toegevoegd waar vrijwel alle producten die in de winkel verkocht worden op een ambachtelijke wijze worden gemaakt. Johan Kleine volgde in 1994 een opleiding voor het bereiden van warme en koude buffetten en behaalde in 2010 het diploma Meester Worstmaker. Naast ambachtelijk vlees kunnen klanten bij de slagerij ook terecht voor catering van complete hapjes en barbecuebuffetten tot verhuur. “Ook bieden wij diverse kant- en klare maaltijden aan waaronder onze zelfgemaakte soepen.”

Wagyukoe

Het rundvlees bij Slagerij Kleine is afkomstig van Twentse bodem en het kippenvlees van scharrelende boerderijkippen. Een bijzonder stukje vlees dat bij Kleine is te verkrijgen komt van de Wagyu koe. Dit vlees is niet alleen bijzonder vanwege het bijzondere ras van de koe, maar vooral vanwege de behandeling. De koeien worden heel intensief verzorgd,
worden gemasseerd en krijgen dagelijks een biertje. “Je zou het niet zeggen, maar een koe vindt dat heerlijk. Het vlees krijgt er een hele bijzondere en volle smaak van. Het product is wel iets duurder, maar dan heb je ook wat”, vertelt Johan.

Bekijk hier het originele persbericht >>